Dag 6 Voss-Gaupne

12 juni 2015 - Gaupne, Noorwegen

Na een wat onrustige nacht, ik had het gevoel dat ik verplaatst werd in m'n bed zonder dat ik dat wilde, stonden we om 07:00 uur te trappelen voor de ontbijt ruimte en ik moet zeggen het ontbijt was niet verkeerd. Zo en nu staat onze verslaggever onder de douche, en neem ik de ipad even over. We vertrokken al vroeg, dit omdat, en wij de kamer niet zo gezellig vonden en wij een 265 km rit voor de boeg hadden. Het eerste stukje reden we tussen het groen door, een beetje berggie op en berggie af. Wel met mooie vergezichten en heel veel watervallen. Uiteindelijk begonnen wij echt te klimmen om een pass over te gaan. Die van gister was mooi maar deze was "te gek" wel errug koud maar dat was het wel waard. Natuurlijk weer veel gestopt, wat voor mij inhoud op de motor af de motor, ha ik hoef voorlopig niet naar de sportschool toe. Ook de fotocamera maakt overuren al protesteerde hij wel even vanwege de kou. Snap ik wel, zelfs de topkoffer wilde niet meer open die had zich vacuüm getrokken vanwege de kou. Eenmaal de pass gepasseerd, deed ik af en toe toch met dichte ogen, kwamen wij weer in de groene wereld terecht en vervolgde wij onze route, die ons naar het Sognefjord leidde. Wat een uniek gezicht is dat als je aankomt rijden ehhhh mars zag het wat eerder dan ik want het was nogal erg hoog, dichte ogen, Maar ietsje lager en met vangrail voor mij heb ik toch nog wat mooie plaatjes geschoten. Oja die mars die zat te genieten met al die bochten en hoogtes. En wat treffen wij het met het weer, we hebben het nog steeds droog en redelijk wat zon. Ojee ik dwaal af, beneden aangekomen wachtte onze eerste oversteek, een kleintje maar kan ik wat inkomen, die ons naar de overkant van het Sognefjord bracht. Daar aangekomen hebben we een flink stuk langs het fjord gereden, na wat stops rond het fjord zijn we een stukje om gegaan, om naar een gletsjer te kijken (stukje om, lees 40 km waarvan 16 km tunnel heen en terug) het was wel mooi maar de passen die wij overgingen vond ik veel indrukwekkender. Terug bij het Sognefjord begon ook de inwendige mens wat van zich laten horen en ik moest ook weer even opwarmen en bijkomen van de toch wel smalle weggetjes omhoog en naar beneden, dus even tijd voor koffie en warme chocolademelk met een kleine versnapering erbij. Nadat we weer de weg op waren gedraaid was het nog maar een uurtje naar onze volgende overnachting en wat zou dat ons nu weer brengen, maar eerst nog even een poging wagen om bij een oud staafkerkje te komen, dus weer van de weg af een hele smalle weg in, die behoorlijk kronkelig was en waar we bijna de gevecht met een camper aan gingen, die Ukkel naam de bocht heel erg ruim en dat ging net goed pffff, niet goed voor mijn hart. Maar toen wij eenmaal beneden waren kwamen wij voor de volgende verrassing, nl niet alleen was de pont net weg, dus minimaal een uur wachten, maar ook nog eens een goede wandeling van een half uur, dus na een groepsgesprek hadden we besloten om de kerk de kerk te laten en door te rijden naar ons hotel.
Het was even zoeken, maar toch snel gevonden. Onze overnachting van vandaag bestaat uit meerdere gebouwen verspreid over een aardig terrein en in deze gebouwen, zeg gewoon maar huizen, vind je verschillende kamers. Onze kamer ziet er knus uit, wel even opletten als je uit bed stapt want we liggen onder een schuin dak, maar voor de rest van alle gemakken voorzien. We hoorden dat ze ook voor vandaag al helemaal vol zaten, dus dat wordt een gezellige boel straks bij het avond eten, want dat gebeurt op z'n Noors gezamenlijk dus, we zijn reuze benieuwd.
Maar dat horen jullie morgen weer.
image  image  imageimage  image  image