Dag 7 Gaupne-Geiranger

13 juni 2015 - Geiranger, Noorwegen

Op dit moment zijn we aan het genieten en bijkomen van een, zoveelste, geweldige rit. Maar nog even terug naar gisteren. Het hotel in Gaupne was heel knus en huiselijk het diner was gezamenlijk in een eetkamer, natuurlijk gingen wij aan de verkeerde tafel zitten maar dat was weer snel verholpen. Het leuke was dat er gewoon lange tafels stonden waar je met 6 mensen aan konden zitten, wij zaten aan tafel met een stel uit Zwitserland en het ander stel  uit Nederland, dus dat was communiceren in het Engels maar het was heel gezellig. Het eten was ook perfect, we kregen vooraf een Italiaanse tomatensoep en het hoofdgerecht was Forel en die
was lekker en het dessert was voor ons een bekende, nl vanille ijs met warme vruchten.
Na een heerlijk nacht werden we nu voor het eerst gewekt door de wekker, verdorie mijn innerlijke wekker begint kuren te krijgen mmmmm. Was het ontbijt om 8 uur en ook dat was weer aan die lange tafel nu alleen met het stel uit Zwitserland en ook nu was het weer gezellig, ze snapte niet dat wij deze rit op de motor deden, waar laat je je bagage dan, nou dat wist ik wel, thuis natuurlijk want de ruimte was voor een groot deel al gereserveerd door.....
 Ook het ontbijt was goed verzorgd en nadat we deze naar binnen hadden gewerkt was het weer tijd om afscheid te nemen van dat mooie, gezellige en knusse hotel, Zeker een aanrader.
Op het moment dat wij de motor gingen pakken regende het een beetje, nou 10 spetters, als ze dat hier regen noemen vinden wij dat gezegend. Onderweg hadden we nog wel een klein ongelukje, Anita kwam onder het rijden erachter dat ze haar zonnebril kwijt was, dus ik de motor aan de kant gezet om te kunnen draaien. Anita vond het verstandiger om maar even af te stappen, kan ook zijn dat ik dat gevraagd had, maar in ieder geval hoorde we wat vallen, maar voor mij te laat want ik had mijn draai al ingezet, en terwijl ik reed hoorde we een geweldig gekraak, we hadden Anita d'r zonnebril gevonden, alleen was het nu iets voor een handige doe-het-zelfver met heel veel ervaring in spullen lijmen, want er was niet veel meer van over.
Ook vandaag weer heeft Noorwegen ons verrast, het was nl weer een hele mooie rit, die begon met rijden langs een behoorlijk groot meer, waar we ook ook vanuit ons hotel op uitkeken, en daarna begon het klimmen weer. Eerst reden we nog door prachtig bosgebied, over hele mooie stuurwegen, om vervolgens steeds meer te stijgen en uiteindelijk aan te komen op een prachtig sneeuwlandschap dat gelegen was op zo'n 1400 meter hoogte. Dacht je dat dit het was nou vergeet het maar, want na wat licht dalen, kwamen we in een hele groene wereld waar werd gewaarschuwd voor overstekende elanden, nou we hebben er geen een gezien. Dit bosgebied ging over in de volgend klim die ons nu bracht naar zo' n 1800 meter hoogte en wat we daar zagen was ongelofelijk, je had het gevoel dat je op het dak van de wereld reed. En ook nu was de weg weer heel mooi, die Noren weten wat het is, weg onderhoud. We reden echt door een hele witte wereld, we voelen onze nekken nog van al dat draaien. Was dat het nu, nee, het toetje voor vandaag zat hem in de staart, want op een bepaald moment moesten we afbuigen naar Geiranger en kwamen we dus aan op een gedeelte met heel maar dan ook heel veel haarspeldbochten bochten, die niet alleen soms heel smal waren maar ook nog eens behoorlijk steil tussen de 10 en 15 procent. Mijn fotografe  beleefde mening benauwd momentje en dat kwam ook omdat deze weg behoorlijk druk was en niet zozeer door de grote hoeveelheid auto's maar meer door de grote hoeveelheid bussen die zowel naar beneden als naar boven gingen en dat was soms wel heel erg spannend. Wij hadden de pech dat we precies tussen 2 bussen inzaten en dat hield in dat het soms nog langzamer dan stapvoets ging, leuk voor je evenwichtsgevoel. Halverwege deze afdaling kwamen we bij een parkeerplaats aan die volstond met bussen en heel veel grijs, al de inhoud van deze bussen stonden naar iets te kijken, maar wij hadden die behoefte niet, want na 2 bochten kwamen we bij onze overnachtingsplek voor vannacht en wij kijken uit over dat waar al die mensen naar aan het kijken waren, nl het Geirangerfjord.
Oh ja ons hotel voor vannacht ligt dus aan de weg en in een bocht, waar al die bussen over naar boven en naar beneden gaan en dat geeft heel vaak hele leuke effecten, bussen die elkaar niet kunnen passeren en waar dan gestoken moet worden, en daar zitten wij nu met een beker warme choco van te genieten.
Ps, we zien ook al de trollenweg schuin voor ons en die moet er morgen aan geloven.
Wat het weer betreft we boffen nog steeds, hopelijk morgen ook.

image  image  image  image  image  imageimage