Dag 5 Geilo-Voss

11 juni 2015 - Voss, Noorwegen

Weer een dag voorbij, wat gaat dat hier toch snel, zelfs al blijft het veel langer licht dan in Nederland. Gelukkig hebben we een minpuntje ontdekt en dat was gisteren avond, maar elk nadeel heeft z'n voordeel, want wat gisteren best een beetje tegenviel, was het avondeten in dat hele mooie hotel. Ze hadden voor die dag nl besloten om het in Buffet vorm te doen, wij nog zoeken naar restaurantjes in de buurt, maar volgens ons hadden ze allemaal samen gespannen met het hotel, want er was er geen eentje open, dus ook wij moesten aan het buffet. Nou dan maar wat minder eten en dat komt uiteindelijk het gewicht ten goede.
Tijdens het eten kwamen we er ook achter waarom het een buffetavond was, want op een gegeven moment werd er geen blik maar een hele bus vol grijze muizen gedropt in het restaurant, de een liep nog moeilijker door de volle tena lady dan de andere en allemaal rennen naar het buffet, tenminste wat voor hun rennen was. Ik kon nog net wat dessert scoren, want zo snel waren ze toch ook weer niet.
Was dat nog niet genoeg, vlak daar achteraan werd een bus chinezen gedropt, ook allemaal aan het buffet, nu dat was een mooi gezicht, al die mensen die wat voedsel probeerde te scoren, zeker als je zelf lekker aan de koffie zit, en koffie zetten kunnen ze in Noorwegen.
Maar genoeg over gisteren en nu naar de dag van vandaag. De route die we vandaag hebben gereden was de kortste van alle dagroutes, nl 165 km, maar ook nu weer vielen we van de ene verbazing in de andere.
Als je denkt het kan niet mooier hier, nou vergeet het maar, het kan zeker nog mooier en dat bewijs kregen we vandaag voorgeschoteld. Vanuit Geilo begonnen we meteen al te klimmen en dat bleef doorgaan tot we boven de 1200 meter kwamen, maar wat een uitzichten, weer niet te geloven. We reden op een gegeven moment langs een bevroren meer, dat in de mist gehuld was,wat was dat mooi. Dat was weer even een stop en geniet momentje, wel kort want de temperatuur was inmiddels gedaald naar onder de 2 graden, ja mensen we zaten midden in de winter wat de temperatuur dan betrof. We dachten dat dit het mooiste was wat we zouden tegenkomen maar nee hoor. Het werd nog mooier, want daarna reden we tussen geweldige sneeuwwallen door en kwamen we vervolgens bij een nog mooier bevroren meer met allemaal rosten erin, prachtig, weer een stopmoment. De temperatuur was inmiddels geklommen naar een hoogte van 4 graden, dus nog even en het zou zweten worden.
Na de rust van dit stopmoment klommen we weer op de Bike om ons in het drukke verkeer te mengen, haha ook nu was het weer wij en een verdwaalde camper. De weg bracht ons na een tijdje en dat was een behoorlijk tijdje, weer naar beneden waar we vervolgens in het volgende verbazingwekkende schouwspel terecht kwamen. Want na een bocht kwamen we bij een punt die gemarkeerd stond als fotomoment en dat was het. Niet alleen wij, maar met ons nog een Nedelands stel, op ja ja de motor. Natuurlijk raak je in gesprek en zij deden nagenoeg dezelfde rit maar dan contra. Zij hadden wel al veel regen gehad, waar wij het nog steeds droog houden. Ook hier werd op een gegeven moment een bus chinezen gedropt en het leukste was, maakte ons wel een beetje trots, dat op een bepaald moment er een paar naar onze motor kwamen en daar foto's van gingen maken, terwijl wij daar gestopt waren voor iets totaal anders. We waren nl aangekomen bij
Vorings-fossen in Eidfjord, nu zegt dat misschien nog niet veel, maar dat zijn een paar geweldige watervallen, die daar in een behoorlijk diepe kloof vallen, dus ook hier weer de oh's en ah's. Nadat we weer een beetje bijgekomen waren, van dat hele mooie schouwspel en de motor weer naar het westen hadden gewend, kregen we de volgende verrassing, nl een tunnel, maar niet zomaar een tunnel, deze tunnel draaide in een achtvorm naar beneden, dus in de tunnel bleef je in de rondte draaien dat je tureluurs van werd en donker dat was. Maar dit zou niet de laatste gekke tunnel zijn, want het kon nog vreemder, nl een tweetal tunnels, van rond de 8 kilometer, met rotondes erin.
Oh ja en deze beide tunnels, met die rotondes, waren verbonden met elkaar door een brug, dus tunnel uit brug over volgende tunnel weer in, wat een feest.
We hebben vandaag ook, voor het eerst kennis kunnen maken met een fjord, dat was in Eem klein plaatsje, waar het inwonertal wel werd verweetikvoudigd, want er lagen 2 grote cruiseschepen, waarvan eentje van de HAL, en deze hadden hun inhoudt over dat klein plaatsje uitgespuugd, dus maar even niet stoppen, we zaten nog vol van gisterenavond.
Maar toen we dachten het kan toch echt niet gekker, liepen we tegen de zoveelste wegwerkzaamheden aan, nu hoor ik jullie denken "wat is daar iets bijzonders aan", maar deze was ietsjes anders dan de rest, konden we bij die andere nog gewoon rustig doorrijden bij deze  werden we tegengehouden door een medewerker met een tafeltennisbatje, ook nog niet bijzonder, maar wat zich daarna afspeelde wel. Het tegemoet komende verkeer reed achter een auto, die voor ons draaide en waar wij daarna achter aan moesten rijden, langs de wegwerkers, volgens ons kreeg ie daar wel het heen en weer van.
Om 14:30 kwamen we aan op onze plaats van bestemming, en "gelukkig" nu eens een hotel die niet in het rijtje van oh's en ah's van mooie en bijzonderheden thuis hoort, maar meer in dit geloof je niet, voorbeeldje, de badkamer is zo klein dat de wc in de douche staat en als iemand dan gedoucht, heeft moet de andere zwemvliezen aan, mocht je naar de wc willen, of als je je tanden wilt poetsen, want ook de wastafel zit in de douche.
Maar het slaapgedeelte is ruim en het uitzicht maakt ook weer veel goed, we kijken uit over een meer met aan de overkant mooie besneeuwde bergen.
We zijn benieuwd wat morgen ons weer gaat brengen.
image  image  image  image  image  image

1. Georgette en Eddy:
    11 juni 2015
    Jullie gingen toch met ZOMER vakantie?
  2. F&F:
    11 juni 2015
    Leuk reisverslagen om te lezen hoor! Natuur is geweldig zo te zien. Prachtig. Geniet ervan.
  3. Henk de Vries:
    12 juni 2015
    Het ziet er allemaal er mooi uit. Ik wist alleen niet dat jullie op wintersport vakantie gingen. ;)
  4. Gerrie en Petra:
    12 juni 2015
    Zoooooo wat een prachtige foto's!! en dankzij het filmpje hebben we ook even op de motor meegereden, leuk hoor!
    Kregen het wel een beetje fris bij het zien van de foto's, maar dat was ook best wel weer fijn want hier zweten we vandaag peentjes; ca. 28 graden in Nederland, nou dan weet je het wel he! We kunnen zien en lezen dat jullie ontzettend genieten, 1 groot avontuur, veel plezier met jullie volgende rit(ten) xxx
  5. Peter Gerritsma:
    12 juni 2015
    Wat een schitterende natuur en leuke verhalen, jullie zullen zeker met een grote grijns rondrijden ! Die tunnels zullen ook wel een rare ervaring geweest zijn. Hopen dat jullie t de komende dagen ook weer droog houden maar genieten zullen jullie zeker ! Gr uit Spanje, P&Y