Dag 2 Handewitt - Kristiansand

8 juni 2015 - Kristiansand, Noorwegen

Nog even over onze eerste overnachting in gasthof Handewitt dat is echt een aanrader. Het avondeten was super ze hadden hier asperges die volgens mij aan de anabolen waren met een heerlijke schnitzel en Anita had een behoorlijke schnitzel met champignons. De porties waren echt weer Duits, teveel dus. Ook het ontbijt was goed voor elkaar. Conclusie, de eerste overnachting had Anita goed uitgezocht en dat beloofd dan wat voor de rest, we gaan het zien.
We zijn +/- 09:30 gaan rijden en na een tankstop reden we om 10:00 uur Denemarken binnen.
Het landschap deed, zeker in het begin, heel erg aan Nederland denken, wat een uitgestrektheid. Wat ons ook heel opviel was het feit dat we de gehele rit, vanaf de grens tot aan Hirsthals, we heel weinig steden en dorpen langs de snelweg zagen, dat zorgde er wel voor dat we aan het einde van deze rit blij waren dat we in Hirsthals waren.
Onderweg hadden we af en toe een licht regenbuitje, maar dat mocht geen naam hebben want de wegen hadden geen tijd om nat te worden en wij ook niet, zo is een beetje regen niet erg. Het enige nadeel was dat de temperatuur, in zo'n buitje, ineens zakte naar zo'n 12 graden dat met de wind maakte het af en toe wel een beetje fris.
Ook hier in Denemarken was er heel weinig verkeer en konden we dus behoorlijk opschieten, wat we dan ook gedaan hebben. Maar dat had wel een nadeel, want om 13:30 waren we bij de terminal en onze boot vertrekt pas om 18:00 uur, een beetje veel te vroeg dus.
Gelukkig was er in het haven gebied een hotel, waar we weer een beetje op temperatuur konden komen met koffie, warme chocolademelk en een stuk rabarbertaart, zo kwamen we de tijd wel door.
Om 15:45 hebben we ons boeltje gepakt en zijn we naar de terminal gegaan, nou terminal stel je daar niet veel van voor meer een verzamelplaats voor hooligans. Het terrein bestond uit een aantal lange rijen omsloten door hekken en verder helemaal niets en daar moesten we dan vanaf 16:00 wachten tot de boarding die gepland stond om 17:30, gelukkig waren er een aantal Nederlanders die benieuwd waren waar onze reis ons naar toe zou brengen en zo ging de tijd wel wat sneller. Eigenlijk viel het tegen wat het aantal motorrijders betrof, een hele lange tijd waren wij de enige maar op een gegeven moment kwamen nog een aantal Oostenrijkers ons gezelschap houden, zij waren op allemaal KTM's onderweg naar de Noordkaap, ik dacht dat wij veel kilometers zouden afleggen, maar hun teller zou voor een enkele reis op zo'n 7000 kilometers komen, auw.
Het aan boord gaan was ook wel even leuk of chaotisch, hoe je het noemen wil, want toen het hek open ging moesten de motoren als eerste aan boord, en aangezien wij als eerste in de rij stonden, werden we vriendelijk doch dringend verzocht om op te schieten, maar je kent het, eerst weer even alles op en omhangen, motor starten, passagier laden en dan gassen. Maar voordat wij eindelijk, gingen rijden was de medewerker van de rederij al aardig moe van het wieken met zijn armen. Nu wij de boot in, maar daar was nog niemand aanwezig die ons de juiste plek kon wijzen, dus moesten we toch nog even wachten voordat we echt de motor kwijt konden, hadden we ons daarvoor zo oplaten jutten door die man die een windmolen nadeed.
Uiteindelijk kreeg de motor een mooi plekje en kon hij ook even bijkomen. Aan boord was het prima geregeld, we hadden comfort stoelen incl diner en ik moet zeggen dat was prima verzorgt. Om even voor zessen werden de trossen los gegooid en kon de rustige overtocht beginnen nou ja, rustig, sommige en dat bleken later toch wel een redelijk aantal mensen, vonden die overtocht helemaal niet zo rustig. Het schip had toch wel iets last van deining en je zag toch wat mensen die witjes om de neus werden.
Om 20:15 zetten we voet aan land in Noorwegen en konden we opzoek gaan naar ons hotel en die hadden we heel snel gevonden, maar wat niet snel ging was een kaartje trekken in de parkeergarage, niet alleen wij hadden daar last van maar ook onze Oostenrijkse vrienden. Na van alles uitgeprobeerd te hebben hebben we toch een bezoekje aan de receptie gebracht en kregen we een A4tje mee die op de motor bevestigd moest worden, ook dat probleem was weer getackeld. De kamer in ons hotel hier is redelijk, maar de badkamer wat aan de kleine kant. We gaan zo nog even een bakkie doen en dan denk ik dat we onze luiken ook gaan sluiten, want morgen begint pas echt ons avontuur.

image  image  image

image

1. Kelsey:
    8 juni 2015
    Nog steeds heel jammer dat er geen foto van mama is van op de boot
    Ben blij dat jullie nieuwe vrienden hebben gemaakt en veilig in het hotel zijn.
    Slaap lekker ouwe hooligans van me xxxxxx
  2. Georgette & Eddy:
    9 juni 2015
    Die "Anton aus Tirol" kom je ook overal tegen, wel gezellig toch? Een oud oostenrijks gezegde voor een goede reis " viel hals und beinbruch".