Dag 13 - 299km Newtonabby - Dublin

26 juni 2019 - Kingswood, Ierland

5550CD73-11CD-44D1-91DA-7B09922788F1

Helaas aan al het moois komt een eind en zo ook aan ons rondje Ierland. We zijn nu in Dublin aangekomen waar we twee nachten blijven en morgen niet de motor pakken maar de benenwagen, want dan gaan we stedentrip in het klein doen.

Maar even over de dag van vandaag, we waren het met z’n tweetjes erover eens dat dit wel de minste dag was, qua route.

Het begon met snelweg, wel heel lekker want zo lieten we heel snel de drukte achter ons. Daarna kwamen we gelukkig weer langs de kust te rijden. De kust hier is veel vlakker en minder ruig dan we tot nu toe gewend waren.

A6727E4C-742B-4CC9-9C5F-16DFB1BABE5E

D9F8F810-61B4-4A97-8B34-BE52F1B502C8

Maar mooi blijft het en je wil dan ook steeds blijven kijken. Af en toe kwam je door kleine plaatsjes met leuke gekleurde huisjes.

82DB95C2-F432-41A5-A21C-EA75A143DFF9

We zijn vandaag ook nog met het pontje overgevaren

CA524370-DF78-4ECF-AA45-4B2317B0AEA5

en wel over het Strangford Lough. Deze naam is tot stand gekomen vanuit de oude Noorse taal en betekend “Strong Sea Inlet”. Het is het grootste meer, direct gekoppeld aan de zee, van de Britse eilanden.

Na het pontje ging onze tocht verder over de Mourne Coastal Route en konden we in de verte de bergen alweer zien liggen

A591B04B-43C7-4F94-BEB1-12E10223A4E1

Daarna was het snel gedaan met de kustweg en gimgen we meer het binnenland in en wel naar de Mourne mountains en de Still valley.

C8A1C3C8-2C6D-4B3A-9A31-868AAD747FB4C7B87E53-9673-4CF3-8E07-B7E8387F8FE9

03767EFF-C164-4C66-B4B1-B83E9698D139

Na dit mooie stuk natuur verlieten we Noord-Ierland en kwamen we weer terug in Ierland en ik moet zeggen vanaf dat moment werd de tocht saaier. De wegen werder drukker en de omgeving minder.

Het enige wat nog de moeite waard was, was het plaatsje Trim. Want daar staat het Trim Castle.

F653B0D5-4226-404D-89D9-8F9EFBFAE975

C32D144F-37DA-43CB-9DF5-5088507DE360

Dit kasteel stamt uit de 12e eeuw en was toen het grootste kasteel van Europa. Tevens is het kasteel ook gebruikt in de film Braveheart.

Na dit laatste stukje cultuur kwam er eigenlijk niets bijzonders meer. Niet dat we niets bijzonder meer meemaakte, want dat was nl wel het geval.

De nav vond het nodig, om het bij binnenkomst van Dublin, weer de geest te geven. En ik moet zeggen dat werd wel spannend. We hadden nog wel beeld maar verder niets en in die drukte met die rare rotondes en verkeersituaties was dat een uitdaging.

Het leukste was nog, dat aan het einde van de route wij geen hotel konden ontdekken, dus wij met de motor een soort voetgangers gebied ingereden en daar zagen wij de ingang van het hotel. Dit was voor ons niet de eerste keer, want zo’n soortgelijke situatie hebben we ook beleefd in Noorwegen.

Maar eind goed al goed, en helemaal voor Anita, want aan de overkant van ons hotel vond zij haar Walhalla, nl een grote shopping mall. Maar gelukkig zijn we op de motor en is alle ruimte al vergeven.

Morgen gaan we dus Dublin in, en sluiten we het hoofdstuk Ierland af. Maar nog niet ons hoofdstuk. Want die duurt daarna nog 3 dagen.

Oh ja, het lukt niet meer om video’s toe tevoegen, maar niet getreurd we bewaren ze allemaal.

P.S kleine toevoeging van mij (Anita ) alsof je in centrum Dublin niet kunt shoppen, en ruimte maak ik wel. 😎

1. Ellen:
    26 juni 2019
    Zoveel ruimte hebben sierraden niet nodig hoor😋. En over saaie wegen gesproken.... jullie zijn misschien gewoon een beetje gewend (lees verwend) geraakt door al die mooie natuur de afgelopen dagen. Kijk de foto's die jullie bij dit verhaal hebben geplaatst nou eens! Super mooi. En een bootje om aan de overkant te komen, super leuk toch Anita. Om alles in perfectie te plaatsen zal ik vrijdag een mooie foto van mijn route naar lelijkstad plaatsen 😘 veel plezier met shoppen!
  2. Ellen:
    26 juni 2019
    Stomme autocorrectie. Perfectie moet zijn perspectief natuurlijk
  3. Gerrie en Petra:
    26 juni 2019
    Inderdaad aan alles komt een eind, maar jullie kunnen terug kijken op een prachtige vakantie😁
    Wij moeten straks ook weer afkicken van de dagelijkse mooie kiekjes😐
    Geniet nog van de komende dagen en alvast een voorspoedige en veilige reis naar huis gewenst👍
  4. Kelsey:
    27 juni 2019
    Vind het helemaal mooi jullie zijn lang genoeg weg geweest kom maar weer terug 🙈
    Maar mam James heeft maat 92/98
    ❤️❤️