Dag 12 - 267km Letterkenny - Newtonabby

25 juni 2019 - Cavehill, Verenigd Koninkrijk

E2152EC3-613D-4BE1-ABB6-70C6C31AF40E

Vandaag begon het niet zoals men voorspeld had, het weer dan. Want het zou droog zijn en bewolkt. Nu dat laatste klopte als een bus het was een hele lage bewolking wat inhield dat we toch een beetje nat werden. Maar dat was alleen het eerste deel van de route en daar was toch niet veel aan, het mooie gedeelte begon toen we Ierland verlieten en Noord Ierland binnen gingen. Want toen gingen we verder op de Causeway Coastel route, deze hebben we vandaag voor de rest van de dag gevolgd en wat voor een weg is dat, geweldig.

Je rijdt echt meteen aan de kust, geen stukje recht en geen stukje vlak. Dus echt prachtig en dan de uitzichten die je regelmatig voorgeschoteld krijgt, adem benemend.

Deze route voert je eerst naar Dunluce Castle,

04AC13DD-959C-415A-B3DA-BF5651EB1B51

een 14e eeuws kasteel gelegen op een hoge zeerots. Niet zo betrouwbare omgeving, want een paar eeuwen stortte zelfs de gehele keuken in de zee.

Na dit stukje historie kwamen we al heel snel bij de volgende, want vrij snel na het kasteel kwamen we aan bij iets,  wat vandaag de dag nog steeds in gebruik is, nl de Bushmills distillery.

8737047D-51DE-49D6-8A0E-996F0330E57A

Dit is de oudste distilleerderij van de wereld, de vergunning stamt uit 1600, maar de distilleerderij is waarschijnlijk nog veel ouder.

Maar dit was voor vandaag nog niet oud genoeg, want na een hele mooie tocht langs de kust.

C4BCB77B-6E9C-4B34-A21A-BC3A72708E76

Gingen we zo’n 60 miljoen jaar terug in de tijd, want we kwamen aan bij de Giants Cause Way.

00E8F199-80BA-4AEF-89ED-EA91EEB5A147B7EA6F0D-9178-4370-AA33-819D53E6DDE3

9A8F6996-A2B3-4771-82B2-0B98E59FAA41

Dit zijn zo’n 40.000 basalt zuilen die gevormd werden door vulkaanuitbarstingen. Maar de lokale bevolking, of tenminste een deel van hen, gelooft dat er echte magie is te ontdekken en dat er mythische figuren uitgehouwen zijn in de rotsen en de woeste zee.

D4D2BC8D-787E-42A7-9FF3-39D343367F52

0E096233-B54D-44C1-BDB0-8E650EE6C045

Na dat we hier even een poosje vertoefd hadden moesten we dit prachtige deel toch echt weer achter ons laten, je kunt hier echt een dag doorbrengen zoveel is er te zien.

Maar wij moesten verder en na weer een mooie verbindingstocht

C4BCB77B-6E9C-4B34-A21A-BC3A72708E76

5AF83089-D68D-4F4C-B302-14E45FA5ADA9

Kwamen we uiteindelijk uit bij de bekende touwbrug de Garrick-a-Rede, dus wij goede moed de motor op z’n bok en toen kwamen we er achter dat we eerst nog eens 45 minuten moesten gaan lopen voordat we bij de brug aankwamen, dan nog hordes toeristen van de brug moest verjagen om over de touw brug naar de overkant te kunnen. Daar de volgende horde toeristen van de klif te moeten werpen om te kunnen genieten van het uitzicht. Om daarna de nieuwe horde toeristen, die weer bezit hadden genomen van de brug, weer te verjagen om daarna weer 45 minuten terug te moeten lopen naar de motor. Dus dat hebben wij voor gezien gehouden.

B77BD3C6-4C23-4363-87D3-170E07AFD3A2

Maar dit is die brug dan.

Wij weer de motor gepakt en de Antrim Glens Coast Way en de Torr Head Scienic route op gedraaid. Deze slingeren langs de kust met af en toe behoorlijk venijnige haarspeld bochten, heel krap, smal en stijl. Maar wel prachtig om te rijden (ik ga proberen om ook een filmpje neer te zetten)

Bijna op de plaats van bestemming namen we afscheid van de mooie kust weg en gingen we een stukje het binnenland in, maar dat was ook geen straf.

9986545F-AFE3-4450-92C4-5D55AB3FDC58

Nu hebben we ons buikje rond, ik ben dit verhaaltje aan het tikken en mijn reisleidster is zich aan het inlezen wat we allemaal in Dublin kunnen gaan doen. Maar dat is voor overmorgen.

Morgen rest ons alweer de laatste etappe van ons rondje Ierland, jammer.

ps, het lukt me niet om een film van vandaag te plaatsen, dit vanwege hele slechte internet verbinding, misschien morgen in Dublin. Dus voor nu moeten jullie het nog doen met de 5 die er nu al staan.

1. Peter en Yvonne:
    25 juni 2019
    Jammer vd laag hangende bewolking s’ochtends maar gelukkig daarna beter!
    Mooi die Giant Gause Way
    We kunnen ons voorstellen dat je daar niet snel uitgekeken raakt!
    Maar ook die touwbrug zag er ( ondanks op afstand 😉) indrukwekkend uit!
    Geniet weer van morgen !!
  2. Georgette & Eddy:
    26 juni 2019
    Hoi travellers we zien dat ondanks het weer jullie je lekker vermaken en genieten.